منم ملاله: نماد یک مبارز یا ملعبه آمریکا؟

منم ملاله: نماد یک مبارز یا ملعبه آمریکا؟

منم ملاله ، انتشارات نگاه، نویسنده ملاله یوسف زی، مترجم: صداقت حیات

خلاصه کتاب:

شرح خاطرات دختری به نام ملاله یوسف زی که در پاکستان تحت سلطه طالبان زندگی می­ کند.
بعد از تهدید طالبان که دختران پاکستانی را از تحصیل منع می­ کند، او فعالیت مبارزاتی ­اش را با نوشتن خاطراتش در یک وبلاگ شروع می­ کند، خاطرات او در زبان اردو در BBC منتشر می­ شود. این انتشار و سایر فعالیت­های مبارزاتی او سبب می ­شود طالبان این دختر ۱۴ ساله را ترور کند. او به سرعت تحت درمان قرار می­ گیرد و به بیمارستانی در انگلیس انتقال و رفته رفته بهبود می ­یابد.

او کم کم به عنوان نمادی از یک مبارز معرفی می ­شود. در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه صلح نوبل می­ گردد.

نقد:

نشر کتاب: غیر منسجم،
قلم: سست و بی­ حال،
خط سیر خاطرات: غیر مستقیم و تقریبا زیکزاک!،
حواشی مطرح شده پیرامون خاطره اصلی: بسیار زیاد و کسل­ کننده،
جذابیت: بسیار اندک…

جدای از نکات نگارشی و داستانی ، نکات مبهم و مهمی در مورد کتاب و شخصیت اصلی کتاب وجود دارد.

ملاله، در پاکستان حجاب زنان پاکستانی رو داره و در مجامع بین المللی بعد از آسیب­ دیدگی اش هم حجاب داره اما الان که مدتی از زندگی اش در غرب میگذره، در انتهای کتاب عکس­های بی­ حجابش رو منتشر کرده.

در اثنای کتاب هم عکس العملش نسبت به حجاب، با انزجار همراهه. مثلا جایی ذکر می­ کند به محض اینکه وارد مدرسه می­ شدیم با ذوق، روسری­ هامون رو می­ک ندیم و به کناری پرت می­ کردیم.

شخصیت امروز ملاله، پیرامون خودش سوالات زیادی داره،

عده ­ای معتقدند «ملاله» به صورت غیر عادی توسط غرب و کاخ سفید داره برجسته و بزرگ می­ شه، به عبارتی داره با پوششی مسلمان، تبدیل شدن به بلندگوی غرب می ­شه.

او در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه صلح نوبل شد. چندین هزار دلار هدیه از آنجلینا جولی دریافت کرد و بسیاری هدایا و جوایز دیگه… ملاله به دیدار اوباما و خانواده­ اش رفت. اعلام کرده که از این دیدار مفتخره، ملاله گفته از اوباما به خاطر تلاش­ هایش در راستای صلح سپاسگزاره. در جایی دیگه ذکر کرده اوباما و آمریکا در راستای حمایت از آموزش در افغانستان، پاکستان و در میان پناهندگان سوری تلاش می­کنن.

ملاله در یکی از  هیلاری کلینتون رو نمادی از قدرت برای زنان سراسر جهان دونسته و در بیان علت این عقیده اضافه می­ کنه هیلاری همیشه می­گه حقوق زنان یعنی حقوق بشر! او  از هیلاری برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کرده بود و معتقده هیلاری برای صلح جهانی تلاش می­ کنه.

عده­ ای از هموطنان در پاکستان او رو ملعبه آمریکا می­ دونن، ملاله متهم به وفاداری غیر عادی و زیاد به غربه.

مقامات آموزشی پاکستان اعلام کردن تدریس کتاب ملاله در مدارس خصوصی کشورشون ممنوعه، چرا که معتقدن در کتابش احترام کافی برای دین اسلام قائل نیست.

در مجموع شخصیت ملاله به عنوان یک مبارز انقلابی با تردیدهایی همراهه.

با این تفاسیر کتاب رو اصلا توصیه نمی­ کنم.

نکته: این کتاب در چاپ های قبلی، در صفحات ابتدایی، صفحه بسم الله  نداره